پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 112161
ابراز تمايل‌ احمدي‌نژاد به‌ برقراري‌ رابطه‌ با آمريکا
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 848

خبرآنلاين: رييس‌جمهور گفت: جامعه انساني راهي جز رفتن به سوي گسترش دوستي‌ها و همکاري‌ها ندارد.

محمود احمدي‌نژاد در حاشيه سفر خود به نيويورک در ديدار با جمعي از نخبگان آمريکايي در پاسخ به اينکه چگونه مي‌توان چارچوبي براي نزديک کردن ايران و آمريکا به يکديگر ايجاد کرد، گفت: شرايط موجود در روابط بين ايران و آمريکا به ضرر هر دو کشور و شايد به ضرر همه دنيا است، اما براي بهبود آن بايد نگاهي به سير تحولاتي که روابط را به وضعيت امروز رسانده است، داشته باشيم و به اين نکته توجه کنيم که ايالات متحده از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي همواره در مقابل ايران ايستاده است.

اهم سخنان رييس جمهور در ادامه به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري مي‌آيد:
 
    از دولتمردان آمريکا انتظار مي‌رفت که از انقلاب اسلامي ملت ايران که با شعار آزادي به پيروزي رسيده بود، استقبال و حمايت کنند. آمريکايي‌ها در مقابل، ملت ايران را تحت فشار قرار داده و تحريم‌هاي متوالي عليه ايران اعمال کردند و اگر چه ايران همواره از اين تحريم‌ها با موفقيت عبور کرده است، اما در نظر داشته باشيد که اگر روابط دو کشور بجاي تقابل بر تعامل متکي بود، چقدر مسائل به نفع دو کشور تمام مي‌شد.

    تصور کساني که خيال مي‌کنند، ايران بر اثر تحريم‌ها در هم خواهد شکست  غلط است. اين تحريم‌ها فقط ذهنيت منفي مردم ايران را نسبت به آمريکا تشديد مي‌کند.

    موضوع هسته‌اي ايران کاملاً سياسي شده است. اين موضوع بين ايران و آمريکاست و اگر امروز آمريکا خود را از آن کنار بکشد، ديگر کسي در جهان ادعايي عليه ايران ندارد و لذا معتقدم بايد در عرصه‌اي جدا از مذاکرات هسته‌اي آن را حل و فصل کنيم.

     ديگر زمان آن گذشته که کشوري بخواهد دنيا را به تنهايي اداره کرده و ديگران از او تبعيت کنند بايد با تعامل و همکاري همگاني امور را به پيش برد و ايران و آمريکا بايد بر همين مبنا مشکلات خود را حل و فصل کنند.

    اينکه چرا ايرانيان اسرائيل رسميت نمي‌شناسند، سوال مهمي است. به رسميت نشناختن رژيم صهيونيستي از سوي ايران چه ربطي به رابطه ايران با آمريکا دارد؟ ايران، آمريکا را به رسميت مي‌شناسد و معتقد است مي‌توانيم با يکديگر رابطه داشته باشيم اما موضوع به رسميت شناختن و يا نشناختن رژيم صهيونيستي هيچ ارتباطي به روابط ايران و آمريکا ندارد.

    براي بهبود شرايط بين ايران و آمريکا بايد با نگاهي کلان‌تر به موضوع نگاه و ذهنيت‌ها را اصلاح کرد. آمريکايي‌ها بايد بدانند که هر اتفاقي هم بيفتد دوران حکومت سابق در ايران تکرار نخواهد شد و بايد با شرايط امروز خود را تطبيق دهند. اين در حالي است که دولت‌هاي آمريکا 33 سال فرصت را براي تعامل با ايران از دست دادند.

    تمامي اعتراضات صورت گرفته در کشورهاي اسلامي عليه فيلم موهن ساخته شده درباره پيامبر اسلام(ص) متوجه دولت آمريکا است. سوال اين است که آيا دولت آمريکا اين فيلم را ساخته است و يا دولت آمريکا مستقيماً دستور ساختن آن را داده است؟

    به نظرم امروز اولين مساله در سياست خارجي ايالات متحده بايد چاره‌انديشي براي رفع همين ذهنيت‌هاي منفي درباره دولت آمريکا باشد.

    جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد تا چنانچه دولت آمريکا قدمي براي ايجاد تفاهم بين دو کشور بردارد در ذهنيت منفي خود نسبت به آمريکا تامل کرده و کمک کند تا سريع‌تر روابط دو کشور بهبود يابد.

    واقعاً رژيم صهيونيستي به کجاي ايران مي‌خواهد حمله کند و کدام نقطه از ايران را مورد هدف قرار دهد؟ ايران کشور بسيار بزرگي است و بايد در نظر داشت اگر بخواهد به تهديدات و يا اقدامات خصمانه واکنش نشان دهد آن موقع چه اتفاقي خواهد افتاد؛ اما صرف‌نظر از همه اين مسائل خيلي خوب بود دولت آمريکا و گروه‌هاي سياسي، اجتماعي اين کشور اين تهديدها را محکوم مي‌کردند تا صهيونيست‌ها فکر نکنند که اجازه دارند هر کاري که خواستند بر عليه ديگران انجام دهند.
    بهتر نيست دولت آمريکا به اين نکته توجه کند که وقتي ملت ايران ده‌ها سال با ديکتاتوري مبارزه و ده‌ها هزار شهيد در اين راه قرباني کرد انتظار داشت پس از پيروزي، آمريکايي‌ها اگر از انقلاب آنها حمايت نکردند حداقل در مقابل او نيز قرار نگيرند.

    پس از پيروزي انقلاب اسلامي، آمريکايي‌ها نه تنها اين انقلاب را به رسميت نشناختند بلکه توطئه‌هايي را نيز عليه آن ترتيب دادند و اين تلقي براي ملت ايران پيش آمد که اين توطئه‌ها از سفارت آمريکا طراحي و مديريت مي‌شود و بايد به ملت ايران حق داد چرا که تلاش کرده است تا کشور و انقلاب خود را حفظ کند بويژه آنکه پس از تسخير سفارت اسنادي به دست آمد که نشان مي‌داد واقعاً در سفارت آمريکا خبرهايي بوده است.

    ايران برنامه‌هاي بلندمدت و مسلسلي براي توليد برق از نيروگاه‌هاي هسته‌اي دارد. از اينکه آمريکايي‌ها در ساخت اين نيروگاه‌ها و تامين سوخت مورد نياز آنها مشارکت کنند، استقبال کرده و آن را گامي اعتمادساز از سوي آمريکا ارزيابي خواهيم کرد.

    يکسري از اقدامات دولت آمريکا هيچ نفعي را نصيب آنها نکرده و فقط باعث تشديد ذهنيت‌هاي منفي عليه خودشان مي‌شود. دولت ايران اگر مي‌خواست اثبات کند که آمريکايي‌ها استانداردهاي دوگانه‌اي در مواجهه با مباحثي چون تروريسم دارند، بايد هزينه‌ گزافي پرداخت مي‌کرد اما آمريکايي‌ها با خارج کردن نام گروهي که خودشان 30 سال آن را تروريستي مي‌دانستند تنها بدنامي را براي خودش دريافت کردند.

    ايران بيش از آنکه براي امروز سوريه نگران باشد نگران آينده اين کشور است چرا که وقوع جنگ در کشوري که نظام اجتماعي آن طايفه‌ محور است، پايان نخواهد داشت و ساليان طولاني ناامني را به آن تحميل خواهد کرد که اين به زيان منطقه و همه کشورهاي جهان است.

    تلاش جمهوري اسلامي معطوف به پايان درگيري‌ها در سوريه و ايجاد روند تفاهم ملي است. يقيناً آمريکا از جنگ در سوريه نفعي نخواهد برد و معتقديم مي‌تواند به حل بحران در اين کشور کمک کند.

    اگر نيروهاي بيگانه از خليج فارس خارج شوند جمهوري اسلامي ايران تضمين مي‌کند تا بدون شليک حتي يک گلوله و با هزينه‌هاي بسيار کمتر امنيت کامل را با کمک کشورهاي منطقه در خليج فارس تأمين کند.

 

 

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html